På kol.se använder vi cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.Läs mer om cookies
X

Viktigt att äta rätt vid KOL

Augusti 2015
Att ha det jobbigt när man andas kan göra att det krävs en hel del extra energi. Då är det viktigt att tänka på att kompensera genom att äta näringsriktigt och extra energität mat. Vid svårare KOL ökar både risken för undervikt och undernäring med bland annat minskad mängd muskler, benskörhet och försämrat immunförsvar som följd.

Mer protein och nyttiga fetter
Två viktiga mål vid KOL är att man ska hålla en lagom vikt i förhållande till sin längd och att man ska motverka förlust av muskelmassa.

– Att enbart äta mer räcker inte om man har KOL. Ofta behövs en större andel protein i maten än vad den som inte har KOL behöver. Intaget av energi behöver ofta ökas och individanpassas – därför är det bra om man träffar en dietist som kan ge kostråd och också ta fram en behandlingsplan, säger AnneMarie Grönberg, dietist med specialistkompetens inom lungmedicin, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg.

Fett är det näringsämne som ger mest energi och man bör huvudsakligen välja det omättade nyttiga fettet. Det får man bland annat i sig via oljor (som oliv- eller rapsolja), feta fiskar (lax, sill, makrill), avokado, nötter och oliver.

Sätt guldkant på måltiderna
Många med KOL upplever att de blir mätta fort. Det brukar framför allt bero på nedsatt aptit. Om aptiten sviktar finns det små knep som fungerar.
– Gör lite extra med måltiderna. Duka fint och servera dig små och regelbundna måltider utifrån de råd du har fått. Om man äter sällan kan den naturliga aptitreflexen försämras, men äter man "efter klockan" kan aptiten väckas, säger AnneMarie Grönberg. 

Boehringer Ingelheim AB
Liljeholmsstranden 3
Box 47608 117 94
Stockholm
Tlf.: 08-721 21 00
Fax: 08-710 98 84