På kol.se använder vi cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.Läs mer om cookies
X

ÖVNING KAN UNDERLÄTTA ANDNING VID KOL

December 2016

Svårighet att andas är utmärkande för Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom (KOL). De skador i andningsvägarna som sjukdomen orsakar kan inte repareras men andningsträning och rätt andningsteknik kan förbättra livskvaliteten, öka möjligheterna till fysisk träning och göra att man orkar mer i vardagen.

Det finns flera beprövade tekniker och övningar för att träna upp andningsförmågan. För bästa möjliga effekt ska övningarna utföras regelbundet. Metoderna är dessutom lätta att lära sig. Nedan beskrivs några av de övningar som används inom KOL-vården.1

Pursed Lip Breathing: Håll munnen stängd och dra in ett djupt andetag genom näsan medan du räknar till två. Forma läpparna ungefär som om du skulle blåsa ut ett ljus (pursing lips). Andas långsamt ut medan du räknar till tre. Upprepa övningen under några minuter, fyra till fem gånger dagligen. Metoden reducerar ansträngningen att andas och har en avslappnande inverkan.

Koordinerad andning: Andnöd kan skapa ångest som i sin tur gör att man i stället håller andan. Känslan av att inte få luft förstärks. Koordinerad andning kan användas vid ansträngning. Andas in med sluten mun genom näsan och andas långsamt ut med halvslutna läppar i det moment som känns mest ansträngande, till exempel om man använder hantlar för att träna armarna.

Djupandning: Sitt eller stå med armbågarna lätt tillbakadragna så att bröstkorgen utvidgas. Dra ett djupt andetag, håll andan och räkna till fem. Andas ut långsamt och djupt tills det känns att all luft kommit ut. Likt andra andningsövningar bör denna upprepas några gånger om dagen.

Magandning: Diafragman – den stora magmuskeln – har stor betydelse för andningen. För den som har KOL tenderar andningen ligger ”högt upp”, det vill säga man använder sig mer av muskler i hals, skuldror och rygg. Sitt med avslappnade skuldror. Lägg en hand på bröstkorgen och den andra på magen. Ta ett djupt andetag genom näsan så att du känner att magen höjs. Om magen höjer sig mer än bröstkorgen är tekniken den rätta. Upprepa så länge som möjligt. Metoden syftar till att lära sig använda bukmusklerna mer för att underlätta andningen.

Vid en övergripande analys av 16 kontrollerade studier drogs slutsatsen att KOL-patienter som får andningsträning efterhand upplever förbättrad andningskapacitet med mindre andnöd och högre livskvalitet jämfört med patienter som inte gör samma övningar. Bäst effekt har det om träningen ingår i ett behandlingsprogram som även innefattar fysisk träning, utbildning, kostrådgivning och psykologiskt stöd.2


1. Rachel Nall. Breathing Exercises with COPD, Healthline.
2. Yancey and Chaffee. The Role of Breathing Exercises in the Treatment of COPD, American Family Physician, Vol 89, Nr 1, January 1, 2014.

Boehringer Ingelheim AB
Liljeholmsstranden 3
Box 47608 117 94
Stockholm
Tlf.: 08-721 21 00
Fax: 08-710 98 84