På kol.se använder vi cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.Läs mer om cookies
X
  • 05.jpg

Kost vid KOL

Personer med måttlig eller svår KOL riskerar att drabbas av undernäring. Det kan dels bero på bristande aptit, men också på att den ansträngda andningen kräver mycket energi.  KOL leder inte sällan till minskad muskelmassa vilket är ännu en anledning att vara noga med vad man äter.

Fett och protein viktigt

Vid måttlig eller svår KOL, speciellt om man börjar tappa vikt, är det viktigt att äta energirik mat. Det näringsämne som innehåller mest energi är fett. Välj gärna produkter med omättat fett som finns i exempelvis nötter, fet fisk, olivolja och avokado. Det är också viktigt att få i sig protein för den som är drabbad av KOL då det bidrar till att bygga upp och bevara kroppens muskulatur.

Ät regelbundet och ta extra vitamintillskott

Ett gott råd för att förebygga undernäring till följd av KOL är att äta regelbundet och ofta för att fylla på kroppen med energi.

Vid KOL finns även en ökad risk för benskörhet. Detta kan man förebygga genom att ta tillskott med vitamin D samt vara noga med att få i sig kalk som finns i bland annat yoghurt, mjölk och filmjölk.

Fråga din sköterska om kostråd

Genom din KOL-sjuksköterska kan du få ytterligare råd som är anpassade för just dig. Många KOL-mottagningar har också dietister som kan hjälpa till med kostrådgivning.

Granskad: 2016-12-09
Resp-16-159

Håll koll på ditt BMI

Body Mass Index, BMI, är ett enkelt sätt att se hur man ligger till på viktkurvan. Normalt BMI för vuxna friska personer brukar ligga mellan 20 och 25. Om man har KOL bör man ligga på ett BMI som överstiger 22.

Boehringer Ingelheim AB
Liljeholmsstranden 3
Box 47608 117 94
Stockholm
Tlf.: 08-721 21 00
Fax: 08-710 98 84